IMITAZIOA
Susan Blackmoren(2000) ustez, beste animaliengadik desberdintzen gaituena ez dela lenguai baizik eta imitatzeko kapazitatea. 1970an Andrew Meltzoff giza garapena guztiz aldatu egin zuen, jaio berrien imitatzeko kapazitatea aurkitu zuenean. Andrew Meltzoff 41minutuko jaio berri batekin egin zuen imitazio froga eta umea Meltzoffen keinuak imitatzeko kapaza izan zen. Bere ustez, jaio berriaren burmuinean berezko mekanizko bat egon behar dela imitazio prozesua baimentzen duena.
Piageten eskolaren arabera, haurrak imitatzen ikasten dute baina, Meltzoffen arabera imitazioaz ikasi dezakete.
Piageten arabera, haurra, 8-12 hilabete dituela, haurra, mugimenduak imitatzen ditu ikusi ezin dituen arren, bere errepertorioan ez dauden soinuak ere imitatzen ditu, eta batzuetan berdinak ez izan arren, antzekoak diren mugimenduak ere imitatzen ditu.
12-18 hilabete dituela, imitazioa gero eta aktiboagoa eta deliberatuagoa da, askoz zehaztasun handiagoaz egokitzen eredua, aurreko aldian baino.
18-24 hilabeteekin, aurrerapauso handia ematen du, gero eta jokabide konplexuagoko ereduak imitatzen ditu eta objektuak eta pertsonak gero eta hobeto imitatzen ditu.
2-7 urte dituela, imitazio geroratua gertatzen da. Hasieran haurrak inguruan bertatik bertara ikusten dituenak imitatzen ditu; gero imitazio geroratuak egiten ditu, hots, haurra gai da ordu batzuk lehenago ikusitakoa imitatzeko, eredua aurrean eduki gabe. Azkenik, imitazioak barneratu egiten ditu, barneratutako imitazioa aurreran eduki gabe. Esaterako etxeko zereginak imitatzeko kapazak dira, lehendabizi gurasoei ikusita, objektuaren funtzioa ez jakin arren.
Haurrak imitazioaren prozesuan lehendabiz, kopiatzen dute, gero improbisatzen dute eta azkenik sortu egiten dute. Aktor bat balitz bezala interpretatzeko kapaza izango da eta pertsona bakoitzarekin modu desberdin batean hitz egiteko kapaza da.
Lehengo bideoan bi ume txikiek kapazak izaten dira telebistan ikusten dituzten ariketak eta dantzak egiteko eta horretarako bata bestearen laguntzaz betetzen dute bakitza pertsonai bat betez.
Marco Iacoboni(2009) Las neuronas espejo: Empatía, neuropolítica, autismo, imitación, o de cómo entendemos a los otros.
https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=C5RHgLTPmlwC&oi=fnd&pg=PA11&dq=imitaci%C3%B3n+&ots=60pBjwXujc&sig=9eTnSg9XoNDJh-BwOMvQBd8jOEQ#v=onepage&q=imitaci%C3%B3n&f=false
Lopez (2012) Bizi zikloan zeharreko giza garapena: oinarria eta praxia. (orr.43,44,46,57) Bilbao, Deustuko Unibertsitateko Argitalpenak.
https://youtu.be/cYiDr6kAEKU
Piageten eskolaren arabera, haurrak imitatzen ikasten dute baina, Meltzoffen arabera imitazioaz ikasi dezakete.
Piageten arabera, haurra, 8-12 hilabete dituela, haurra, mugimenduak imitatzen ditu ikusi ezin dituen arren, bere errepertorioan ez dauden soinuak ere imitatzen ditu, eta batzuetan berdinak ez izan arren, antzekoak diren mugimenduak ere imitatzen ditu.
12-18 hilabete dituela, imitazioa gero eta aktiboagoa eta deliberatuagoa da, askoz zehaztasun handiagoaz egokitzen eredua, aurreko aldian baino.
18-24 hilabeteekin, aurrerapauso handia ematen du, gero eta jokabide konplexuagoko ereduak imitatzen ditu eta objektuak eta pertsonak gero eta hobeto imitatzen ditu.
2-7 urte dituela, imitazio geroratua gertatzen da. Hasieran haurrak inguruan bertatik bertara ikusten dituenak imitatzen ditu; gero imitazio geroratuak egiten ditu, hots, haurra gai da ordu batzuk lehenago ikusitakoa imitatzeko, eredua aurrean eduki gabe. Azkenik, imitazioak barneratu egiten ditu, barneratutako imitazioa aurreran eduki gabe. Esaterako etxeko zereginak imitatzeko kapazak dira, lehendabizi gurasoei ikusita, objektuaren funtzioa ez jakin arren.
Haurrak imitazioaren prozesuan lehendabiz, kopiatzen dute, gero improbisatzen dute eta azkenik sortu egiten dute. Aktor bat balitz bezala interpretatzeko kapaza izango da eta pertsona bakoitzarekin modu desberdin batean hitz egiteko kapaza da.
Lehengo bideoan bi ume txikiek kapazak izaten dira telebistan ikusten dituzten ariketak eta dantzak egiteko eta horretarako bata bestearen laguntzaz betetzen dute bakitza pertsonai bat betez.
Bigarren bideo honetan aita eta semea ispilu aurrean aurkitzen dira eta aita zenbait ariketa betetzen ditu umea ikus dezan, momentu batzuk pasata umea aitaren ariketa berdinak betetzen hasten da hau imitatuz ispiluaren aurrean.
Hirugarren bideo honetan hiru urteko ume bat ikusi dezakegu aulkiak garbitzen. Seguruenik aurretik ama edo aita zerengin berdina egiten ikusi du eta haien ekintzak ikusi ondoren imitatzen hasten da zeregin bera eta modu berdina erabiliz.
Marco Iacoboni(2009) Las neuronas espejo: Empatía, neuropolítica, autismo, imitación, o de cómo entendemos a los otros.
https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=C5RHgLTPmlwC&oi=fnd&pg=PA11&dq=imitaci%C3%B3n+&ots=60pBjwXujc&sig=9eTnSg9XoNDJh-BwOMvQBd8jOEQ#v=onepage&q=imitaci%C3%B3n&f=false
Lopez (2012) Bizi zikloan zeharreko giza garapena: oinarria eta praxia. (orr.43,44,46,57) Bilbao, Deustuko Unibertsitateko Argitalpenak.
Comentarios
Publicar un comentario