HIZKUNTZAREN GARAPENA
Umearen lehenengo egunetan, berezitu gabeko negarra nabarmentzen da,hau da, ahoskatzeak eta berezitu gabeko negarrak.
Lehenengo hilabetean, negar bereiztua gertatzen da, beharrizanen erakusgarria.
Bigarren hilabetean, zezelkatzea dago, hots, fonemen garapenaren hasiera.
Seigarren hilabetean, soinuak errepikatzen dituzte, adibidez ma, da... kontsonanteak eta bokalak elkartuz.
Zortzigarren eta bederatzigarren hilabeteetan zehar, helduen soinuen oihartzuna egiten du eta imitatu egiten du.
Haurtxoaren hizkuntza aurrera doa hiru mailetan zehar:
Hizkera telegrafikoa bi urtekin gertatzen da, Lehenengo subjektua eta gero ekintza jartzen hasten da eta imitazioa eta jolas sinbolikoak lagungarritzat erabiltzen dute. Plurala eta leku-adberbioak ulertzen hasten dira eta hogeitalau-hogeitahamar hilabeterekin, 400 hitz inguru dakizkite baina ez dute juntagailurik erabiltzen.
Hizkera aniztuna, hiru urtetik aurrera gertatzen da. Hiru urte dituztela, esaldiak izenekin eta aditzekin egiten dituzte eta apurkaapurka adjektiboak, denborazko adberbioak, izenordeak eta abar erabiliko dute. Bere izen oso esateko ere kapaza izango dira eta galderazko esaldiak egiten hasten dira, gainera 1.000 hitz inguru dakizkite.
Lau urte dituztela, hizkera nahiko egituratua dute. Batetik, juntagailu batzuk erabiltzen dute eta bestetik flexioak bereizten dute. Galdera asko egiten hasten dira eta hizkuntzarekin jolasten dute, horretaz aparte 2.000 hitz inguru dakizkite jadanik.
Bos uretekin, hitzaldi luzea egiteko gai dira, esaldiak botatzen dute bata bestearen ondoren eta gero eta elementu gehiago sartzen dute esldietan. Aditz burutuak eta burutu gabeak erabiltzen dute baita denborazko menpeko esaldiak eta antonimoak ulertzen hasten dira.
Betidanik erabili egin da musika umeekin komunikatzeko. Abestien bidez lo egiten lagundu zaie, jolasetan laguntzeko, negarra lasaitzeko... Intuitibo moduan, helduek beti jakin izan dute musika mesedegarria dela umeentzat. Gaur egun badakigu musika, hizkuntzaren garapena sustatu eta errazten duela. Musika umekiari eta amari eragin positiboak eragiten dizkie eta umekiaren bihotzeko erritmoa estimulatzen du. Horrexegatik umea jaiotzen denean, lehendabiziz ulertzen duten hizkuntza musikarena da.
Musikaren bitartez helduekin komunikatzeko nahia estimulatzen zaio umeari. Umeegan musika garapen neurologikoa estimulatzen du, zenbait regio zerebralak aktibatuz eta konekzio neuronal berriak lotuz, garapen kognitibo, psikomotor eta hizkuntzarako.
Experimentu batzuen arabera, umeen burmuina erabiltzen duen metodoa umeeak hitz egiteko, hizkuntzaren eta erritmoaren analisi estadistiko batean oinarritzen da. Hitzen ulermena entzuten duten soinuen errepikapenari esker gertatzen da eta frekuentzian oinaarritzen da, hau da, musikaren ezaugarri espezifikoetan.
Umeek soinu musikalak imitatzen dituzten bokalizazioak garatzen dituzte eta soinu bat etengabe errepikatuz, hizkuntza modu intuitibo batean sortzen hasten dira. Horrela ondorengoko hizkuntza erraasten duen komunikazioa garatzen du eta hiztegiaren hobekuntza lortzen du.
Rimak eta errepikapenak dituzten silabak umeari ulermena eta hizkuntza garatzen laguntzen dio, ondorengoko hizten esanahia eta ulermena errastuz.
Hau da, musika hizkuntzaren garapenaren lehenengo pausuak dira.
(Equipo editorial el bebe,2018)
https://www.elbebe.com/bebes/como-estimula-musica-desarrollo-del-lenguaje-del-bebe
Lopez (2012) Bizi zikloan zeharreko giza garapena: oinarria eta praxia. (orr.81,82,83) Bilbao, Deustuko Unibertsitateko Argitalpenak.
Lehenengo hilabetean, negar bereiztua gertatzen da, beharrizanen erakusgarria.
Bigarren hilabetean, zezelkatzea dago, hots, fonemen garapenaren hasiera.
Seigarren hilabetean, soinuak errepikatzen dituzte, adibidez ma, da... kontsonanteak eta bokalak elkartuz.
Zortzigarren eta bederatzigarren hilabeteetan zehar, helduen soinuen oihartzuna egiten du eta imitatu egiten du.
Haurtxoaren hizkuntza aurrera doa hiru mailetan zehar:
- Fonologikoan: Hotsak sortu eta hobetzen dute.
- Semantikoan: Hitzen esanahiak eskuratzen dituzte.
- Morfosintaktikoan: Esaldiak egiten dituzte.
Hizkera telegrafikoa bi urtekin gertatzen da, Lehenengo subjektua eta gero ekintza jartzen hasten da eta imitazioa eta jolas sinbolikoak lagungarritzat erabiltzen dute. Plurala eta leku-adberbioak ulertzen hasten dira eta hogeitalau-hogeitahamar hilabeterekin, 400 hitz inguru dakizkite baina ez dute juntagailurik erabiltzen.
Hizkera aniztuna, hiru urtetik aurrera gertatzen da. Hiru urte dituztela, esaldiak izenekin eta aditzekin egiten dituzte eta apurkaapurka adjektiboak, denborazko adberbioak, izenordeak eta abar erabiliko dute. Bere izen oso esateko ere kapaza izango dira eta galderazko esaldiak egiten hasten dira, gainera 1.000 hitz inguru dakizkite.
Lau urte dituztela, hizkera nahiko egituratua dute. Batetik, juntagailu batzuk erabiltzen dute eta bestetik flexioak bereizten dute. Galdera asko egiten hasten dira eta hizkuntzarekin jolasten dute, horretaz aparte 2.000 hitz inguru dakizkite jadanik.
Bos uretekin, hitzaldi luzea egiteko gai dira, esaldiak botatzen dute bata bestearen ondoren eta gero eta elementu gehiago sartzen dute esldietan. Aditz burutuak eta burutu gabeak erabiltzen dute baita denborazko menpeko esaldiak eta antonimoak ulertzen hasten dira.
Betidanik erabili egin da musika umeekin komunikatzeko. Abestien bidez lo egiten lagundu zaie, jolasetan laguntzeko, negarra lasaitzeko... Intuitibo moduan, helduek beti jakin izan dute musika mesedegarria dela umeentzat. Gaur egun badakigu musika, hizkuntzaren garapena sustatu eta errazten duela. Musika umekiari eta amari eragin positiboak eragiten dizkie eta umekiaren bihotzeko erritmoa estimulatzen du. Horrexegatik umea jaiotzen denean, lehendabiziz ulertzen duten hizkuntza musikarena da.
Musikaren bitartez helduekin komunikatzeko nahia estimulatzen zaio umeari. Umeegan musika garapen neurologikoa estimulatzen du, zenbait regio zerebralak aktibatuz eta konekzio neuronal berriak lotuz, garapen kognitibo, psikomotor eta hizkuntzarako.
Experimentu batzuen arabera, umeen burmuina erabiltzen duen metodoa umeeak hitz egiteko, hizkuntzaren eta erritmoaren analisi estadistiko batean oinarritzen da. Hitzen ulermena entzuten duten soinuen errepikapenari esker gertatzen da eta frekuentzian oinaarritzen da, hau da, musikaren ezaugarri espezifikoetan.
Umeek soinu musikalak imitatzen dituzten bokalizazioak garatzen dituzte eta soinu bat etengabe errepikatuz, hizkuntza modu intuitibo batean sortzen hasten dira. Horrela ondorengoko hizkuntza erraasten duen komunikazioa garatzen du eta hiztegiaren hobekuntza lortzen du.
Rimak eta errepikapenak dituzten silabak umeari ulermena eta hizkuntza garatzen laguntzen dio, ondorengoko hizten esanahia eta ulermena errastuz.
Hau da, musika hizkuntzaren garapenaren lehenengo pausuak dira.
https://www.elbebe.com/bebes/como-estimula-musica-desarrollo-del-lenguaje-del-bebe
Lopez (2012) Bizi zikloan zeharreko giza garapena: oinarria eta praxia. (orr.81,82,83) Bilbao, Deustuko Unibertsitateko Argitalpenak.
Comentarios
Publicar un comentario